Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/9435
Назва: Shaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Model
Автори: Stoliarenko, O.
Столяренко, О.
Stoliarenko, O.
Столяренко, О.
Oberemok, A.
Оберемок, А.
Belan, Tetiana
Белан, Тетяна Григорівна
Piasetska, N.
П'ясецька, Н.
Shpylova, M.
Шпильова, М.
Ключові слова: technology
educational environment
structural components
out-of-classroom and out-of-school work with students
humanistic consciousness
технологія формування
освітнє середовище
структурні компоненти
можливості антропології
позакласна та позашкільна робота з учнями
гуманістична свідомість
Дата публікації: 2021
Видавництво: Postmodern Openings
Бібліографічний опис: Stoliarenko O., Stoliarenko O., Oberemok A., Belan Т., Piasetska N., Shpylova M. Shaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Model. Postmodern Openings. 2021. Vol. 12(3). P.173-189.
Короткий огляд (реферат): The problem of shaping a values-based attitude toward human requires complex, universal, and multilevel solutions (natural-scientific, cosmological-anthropological, sociological, cultural, moral and ethical aspects). Another side of the problem lies in the postmodern devaluation of classical values that has caused a crisis in the education of the younger generations. The article presents the author’s conceptual, scientific-methodical, structural-functional model and technology for shaping a values-based attitude toward human by stages in the humanities-oriented educational environment. Given postmodern trends in the post-Soviet countries with “young democracies”, the structural components of this model are as follows: the consideration of human nature in mastering disciplines, as well as out-of-classroom and out-of-school work, that seek to shape humanistic consciousness, feelings, and behaviour based on basic values. In this regard, it is essential to help students learn to respect themselves, understand their personality (reflexivity), and resist external negative factors (emotional stability). Besides, it is important to consider the axiological component in a study of human nature, teach students to realize the value of others and develop their empathy skills. У статті представлено авторську концептуальну, науково-методичну, структурно-функціональну модель і технологію формування ціннісно-орієнтованого ставлення до людини за етапами в гуманітарно-орієнтованому освітньому середовищі. З огляду на постмодерністські тенденції в пострадянських країнах з «молодими демократіями», структурними компонентами цієї моделі є такі: врахування людської природи при засвоєнні дисциплін, а також позааудиторна та позашкільна робота.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/9435
Розташовується у зібраннях:Авторські публікації дослідників

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Model..pdf539.7 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.