Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/9435
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorStoliarenko, O.-
dc.contributor.authorСтоляренко, О.-
dc.contributor.authorStoliarenko, O.-
dc.contributor.authorСтоляренко, О.-
dc.contributor.authorOberemok, A.-
dc.contributor.authorОберемок, А.-
dc.contributor.authorBelan, Tetiana-
dc.contributor.authorБелан, Тетяна Григорівна-
dc.contributor.authorPiasetska, N.-
dc.contributor.authorП'ясецька, Н.-
dc.contributor.authorShpylova, M.-
dc.contributor.authorШпильова, М.-
dc.date.accessioned2023-11-09T13:04:10Z-
dc.date.available2023-11-09T13:04:10Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationStoliarenko O., Stoliarenko O., Oberemok A., Belan Т., Piasetska N., Shpylova M. Shaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Model. Postmodern Openings. 2021. Vol. 12(3). P.173-189.en_US
dc.identifier.urierpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/9435-
dc.description.abstractThe problem of shaping a values-based attitude toward human requires complex, universal, and multilevel solutions (natural-scientific, cosmological-anthropological, sociological, cultural, moral and ethical aspects). Another side of the problem lies in the postmodern devaluation of classical values that has caused a crisis in the education of the younger generations. The article presents the author’s conceptual, scientific-methodical, structural-functional model and technology for shaping a values-based attitude toward human by stages in the humanities-oriented educational environment. Given postmodern trends in the post-Soviet countries with “young democracies”, the structural components of this model are as follows: the consideration of human nature in mastering disciplines, as well as out-of-classroom and out-of-school work, that seek to shape humanistic consciousness, feelings, and behaviour based on basic values. In this regard, it is essential to help students learn to respect themselves, understand their personality (reflexivity), and resist external negative factors (emotional stability). Besides, it is important to consider the axiological component in a study of human nature, teach students to realize the value of others and develop their empathy skills. У статті представлено авторську концептуальну, науково-методичну, структурно-функціональну модель і технологію формування ціннісно-орієнтованого ставлення до людини за етапами в гуманітарно-орієнтованому освітньому середовищі. З огляду на постмодерністські тенденції в пострадянських країнах з «молодими демократіями», структурними компонентами цієї моделі є такі: врахування людської природи при засвоєнні дисциплін, а також позааудиторна та позашкільна робота.en_US
dc.publisherPostmodern Openingsen_US
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjecteducational environmenten_US
dc.subjectstructural componentsen_US
dc.subjectout-of-classroom and out-of-school work with studentsen_US
dc.subjecthumanistic consciousnessen_US
dc.subjectтехнологія формуванняen_US
dc.subjectосвітнє середовищеen_US
dc.subjectструктурні компонентиen_US
dc.subjectможливості антропологіїen_US
dc.subjectпозакласна та позашкільна робота з учнямиen_US
dc.subjectгуманістична свідомістьen_US
dc.titleShaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Modelen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Авторські публікації дослідників

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shaping a Values-Based Attitude toward Human in the Context of Postmodernism via the Structural-Functional Model..pdf539.7 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.